Neste diesel ja fossiiliton autoilu

Neste on tuonut markkinoille mielenkiintoisen jätteistä ja teollisuuden tähteistä valmistetun dieselin korvikkeen (HS, Neste). Neste mainostaa MY dieselin pudottavan hiilidioksidipäästöjä jopa 90% tavalliseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. MY sopii kaikkiin dieselillä kulkeviin ajoneuvoihin ilman ajoneuvokannan muutoksia.

Kävin tankkaamassa uutta jätteistä valmistettua dieseliä Nesteen asemalta. Hintaero fossiiliseen dieseliin verrattuna oli 0,16 €/litralta (noin 16 €/MWh) jolloin MY oli noin 13% kalliimpaa. Mikäli auto kuluttaa viisi litraa sadalla kilometrillä ja vuosittaista ajoa kertyy 20 000 kilometriä, kertyisi MY:n käyttämisestä vuosittain 160 € lisälasku (ks). Autoilun kokonaiskustannuksiin nähden tämä lisäkustannus ei ole kovin merkittävä.

Kuluttajan maksaman tuen lisäksi MY saa jonkin verran verohuojennusta. Tämä tarkoittaa sitä, että valtio saa vähemmän veroja kuluttajan ostaessa MY:tä. Verohuojennus on ilmeisesti samaa luokkaa kuin autoilijan maksama lisähinta (ks). Liikenneministerin arvio lisäkuluista fossiiliseen dieseliin nähden on nähtävästi 33 €/MWh (ks sivu 7).

Dieseliä myydään Suomessa vuosittain noin 2,9 miljardia litraa (ks) ja pelkästään dieselin energiaverosta tuloutuu valtiolla noin 1,3 miljardia € vuosittain.

Kommentit