Helsingin pyörätiet käyttökelvottomia 20.1.-21.1.2021

Helsingissä on yleisesti erittäin laaja pyörätieverkosta jonka pääongelmat ovat mielestäni pirstaleisuus ja satunnaisuus. Pirstaleisuuden vuoksi reiteillä taso vaihtelee eikä investointeja suunnitella koko verkoston kannalta. Satunnaisuuden vuoksi reittejä poistetaan käytännössä jokaisen remontin kohdalla käytössä pahimmillan vuosien ajaksi ja talvikunnossapito on heikkotasoista. Kun ajan autolla niin liikenneverkosto on paremmin suunniteltu kokonaisuutena enkä kohtaa vastaavaa pirstaleisuutta ja satunnaista ylläpitoa. Autoillessa mikään tie ei katkea kesken ilman opastusta minne mennä.

Puutun tässä tekstissä nyt suorapuheisesti pyöräteiden talviajan kunnossapitoon Helsingissä. Työmatkapyöräilen Helsingissä noin 12 kilometrin matkan suuntaansa aina kun mahdollista. Olen vuosien varrella kantapään kautta oppinut, että lumisateen sattuessa yleensä ei kannata yrittää pyöräillä. Toki tämä riippuu hieman siitä mitä reittiä on taittamassa. Tein kuitenkin saman virheen tänäkin vuonna 20.1.-21.1.2021. Kommentoin seikkailukilpailua muistuttavaa kokemusta yhditettynä parannusehdotuksiin tässä tekstissä.

Kesäkeliin verrattun ajoaika kasvoi minulla keskiviikkona 20.1. noin 20 minuutilla ja torstaina 21.1.2021 noin 45 minuutilla suuntaansa. Ennen torstain matkaa etsin Helsingin kaupungin sivuilta kartastot ylläpidettävistä reiteistä ja ajoin pääosan matkaa ns priorisoitua talvihoidon reittiä. Eli parasta mitä Helsingistä löytyy.

Etenkin torstaina 21.1.2021 Helsingin polkupyörätieverkosto oli laajamittaisesti kokolailla käyttökelvottomassa kunnossa. Useilla osuuksilla pyörää joutui taluttamaan, koska lunta oli niin paljon, ettei edes suoralla tiellä pystynyt polkemaan kohtuullisella voimankäytöllä pienistä ylämäistä puhumattakaan. 

Kuvassa oikealla pari esimerkkiä parhaan kunnossapidon reiteistä kantakaupungissa. Vasemmalla aidosti vaarallinen paikka jossa pyörätiellä oli metri lunta ja pyörätie johti moottoritielle väärään suuntaan.

Mitä tilanteelle tulisi tehdä? 

  • Tiedotus kuntoon: tärkeintä olisi nähdä missä on aurattu jotta voi suunnitella reitin arvailun ja kokeilun sijaan
    • Jokaisen lumiauran kuljettajalla tulisi olla sovellus päällä, joka piirtää auratun reitin kartalle ja kirjaa mukaan kellonlyömän. Vuonna 2021 tällaisia sovelluksia on tuhansia ilmaiseksi saatavilla.
    • Nyt keskuspuiston ylläpidettävien reittien kartta on vuodelta 2016 eikä se pitänyt läheskään paikkaansa

  • Priorisoitua reittiä tulisi laajentaa pohjoiseen
    • Nyt priorisoidut - eli ylläpidetyt - reitit menevät itään ja länteen mutta eivät pohjoiseen
    • Esimerkiksi Hämeenlinnanväylän varressa on hyvä pyörätie mutta sitä ei aurata koska auraamista ei ole priorisoitu
  • Muutama dedikoitu aura pyöräteille
    • Pyöräteille voisi dedikoida muutaman lumiauran jotka varmistaisivat että reitti on kunnossa. Jos auran nopeus on 20 km/h niin yksi aura saa pidettyä yli sata kilometriä pyörätietä ajokunnossa
    • Tällä hetkellä ylläpito on satunnaista eli pyöräteiden aukipitämisestä ei vastaa kukaan 
Lopuksi täytyy toki sanoa, että esimerkiksi henkilöautolla ajaminen ei häiriinny lumesta yhtä helposti kuin polkupyöräily. Eli sama määrä lunta autotiellä ei haittaa autoa, mutta se haittaa polkupyörää. On mielestäni ihan perusteltua, että kaikkia polkupyöräteitä ei lumisateella tarvitse pitää ajokunnossa koko aikaa. Joku reitti täytyisi silti olla, mikäli pyöräilyyn halutaan Helsingissä kannustaa. Lisäksi täytyisi nähdä ajantasainen tieto missä sellainen reitti menee.

Twitter-keskustelu aiheesta löytyy täältä.

Linkkejä:




Kommentit