Matkustajalaiva Grace ja tuulivoima

Kirjoittelin aiemmin, että matkustajalaiva Viking Grace noin teoriassa voisi tuottaa polttoaineensa tuulivoimalla (ks). Kulmakarvani kohosivat huomattavasti kun Viking Line uutisoi laivan alkavan kulkea osittain tuulivoimalla (HS). Tarkemmin laskematta veikkaisin että mainittu tuuliturbiini säästää polttoainetta promillen tai pari, mutta jutussa sanotaan:
  • "NORSEPOWERIN mukaan hyvissä tuuliolosuhteissa ja laajamittaisesti käytettynä yhtiön teknologia voi vähentää laivan vuotuista polttoainekulutusta jopa viidenneksellä." (HS)

Kuva (HS)

Oman aiemman laskuni mukaan (ks) Grace tarvitsisi työntövoimaan noin 14 kappaletta 3 MW tuulivoimaloita mikäli sähkö johdettaisiin suoraan laivan sähkömoottoriin. Näiden voimaloiden pyyhkäisypinta-ala olisi yli 14 hehtaaria eli 140 000 neliömetriä (ks).

Gracen asennettavan pystymallisen tuuliturbiinin pinta-ala on alle 100 neliömetriä. Karkeasti pinta-ala vastaa 0,07% vaaditusta vuosittaista energiakulutusta ajatellen eli pyöritään jossain tuhannesosan luokassa. Pystymallisen tuuliturbiinin hyötysuhde on toki parempi kuin tavallisen tuulivoimalan, mutta markkinointipuheet vaikuttavat olevan mittaluokilla pielessä.

Vastaavia valmistaa esimerkiksi kotimainen Winside (ks).

Kommentit