Viherbaana - Helsinki High Lane

Helsingin keskustan ja Pasilan välissä on yli kahdenkymmenen hehtaarin maa-alue, joka voisi olla aktiivisemmalla käytöllä. Tämä alue on Pasilan ja Helsingin välinen junarata. Tässä tekstissä radan päälle visioidaa hieman utopistinen pyöräilyn ja kävelyn viherbaana.

Junarata voisi kulkea Pasilasta Helsinkiin kannen alla tai tunnelissa ainakin osan matkasta. Radan päälle voisi suunnitella helsinkiläisten haluamaa käyttöä ja samalla radan aiheuttama poikittaisen esteen vaikutus vähenisi tai poistuisi. Junaradan maa-alue Helsingin ja Pasilan välillä on yli kaksi kertaa suurempi kuin Keski-Pasilan paraikaa rakennustyömaana oleva alue. Suoraan kaavoitettuna rakennusoikeuden hinta olisi satoja miljoonia euroja.

Junarata linnunlaulun sillalta Helsingin päärautatieaseman suuntaan

Mutta mitä radan päälle voisi tehdä? En lähde ehdottamaan junayhteyden päättämistä Pasilaan, vaan radan kattamista ja hyödyntämistä jollain tavalla. Yksi ajatus olisi kattaa raiteet jonkinlaisella viherkatolla. Pinta-alaa on melko paljon joten mukaan mahtuisi helposti myös kävely- ja pyörätiet, ehkä myös joukkoliikennekatu sähköbusseille? Yksi etäinen vertailukohta voisi olla New Yorkin Manhattanilla sijaitseva entinen raideliikenteen linja High Line.

 New York (ks)

 
 Friends of the High Line (ks)

Google Street View (ks)

Radanvarsi Helsingistä Pasilaan on profiililtaan monentasoista. Välillä rata kulkee montussa ja toisinaan se kulkee ympäristöä korkeammalla. Seuraavaksi pätkiin jaettuna ilmakuvina reitti Pasilasta Helsinkiin.

Ensimmäinen pätkä on Keski-Pasilan reunaan jäävä Nordenskjöldinkatuun ja Eläintarhan kouluun rajautuva alue. Alueen pinta-ala on 40 000 - 50 000 neliömetriä eli noin neljä - viisi hehtaaria. Tämä alue on montussa sekä Itä- että Länsi-Pasilasta katsoen. 


Seuraava pätkä alkaa Nordenskjöldinkadusta ja päättyy Linnanmäen alikulkuun. Alueen pinta-ala on reilun neljä hehtaaria ja tällä osuudella rata kulkee hetken lähiympäristöä korkeammalla.


Seuraava pätkä alkaa Linnanmäen alikulun kohdalta ja päättyy Linnunlaulun siltaan. Tämä osuus on pinta-alaltaan reilut neljä hehtaaria.


Viimeinen osuus alkaa Linnunlaulun sillasta ja päättyy rautatieasemaan. Mitä jos tässä olisi puisto, pyörä- ja kävelyteitä sekä ehkä joitain ympäristöön sopivia rakennuksia? Tämän osuuden pinta-ala on yli kymmenen hehtaaria:


Radan kannen rakentaminen maksaisi jonkin verran joten mietin vaihtoehtoja miten hanke voisi maksaa itse itsensä. Taloudellisesti toteuttamiskelpoisen paketin aikaansaamiseksi radan päälle voisi osittain rakentaa taloja ainakin Pasilan päähän. Mikäli esimerkiksi kolmasosa radan päälle rakennettavan kannen pinta-alasta kattaisi rakennuksilla, voisi rakennusoikeudesta yli sata miljoonaa euroa (ks, tehokkuus 3, rakennusoikeus 700 €/m2). Jätän tarkemmat laskelmat muille.

Muitakin kattamishankkeita on suunniteltu Helsingin alueella (ks).

Kommentit