Polkupyörätunneli vallilanlaaksosta Pasilaan

Kirjoitin aiemmin vanhan junatunnelin lojumisesta käyttämättömänä Helsingin Pasilan alapuolella. Leo Stranius teki valtuustoaloitteeseen tunnelin muuttamiseksi polkupyörätunneliksi, mutta aloite ei edennyt (2016, 2017).

Pääasiallinen argumentti pyörätunnelia vastaan oli mahdollisesti liian jyrkkä ajoluiska teollisuuskadulta tunneliin. Tämä perustelu ei vaikuta nyt pitävän paikkaansa ja tilanteen voin havainnoida ajamalla teollisuuskatua itään ja katsomalla vasemmalle siltojen jälkeen. Junatunneliin voisi ajaa pyörätieltä erittäin pienellä korkeuserolla, jota alla oleva kuva havainnollistaa.


Helsinki on kaavoittamassa vallilanlaakson läpi uutta raitiolinjaa ja pyörätietä (Yle). Olisi järkevä sisällyttää junatunnelin käyttöönotto pyöräinfrastruktuuriksi samalla kun Vallilanlaakson pyörätie valmistuu.

Tästä olisi mahdollisuus saada melko pienellä investoinnilla yksi maailman pisimmistä polkupyörätunneleista. Samalla etenkin Vallilanlaaksosta Pasilaan Mäkelänkadun ylittävän korkean sillan estevaikutus pienentyisi merkittävästi.

Kommentit