Hallituksen kaksijalkainen Sote-uudistus kaipaa kolmannen jalan


Kirjoitin kaksi vuotta sitten blogikirjoituksen otsikolla liittyen Sote-muutokseen.
Suomen hallituksen nykyinen Sote-uudistus ei mene niin pitkälle kuin blogissani haarukoin, mutta suunta on sama.
 
Huoleni oli tulevan Sote-järjestelmän ansaintalogiikan muuttuminen terveyskaupittelun suuntaan. Nyt Suomessa lääkäri arvioi mitä hoitoa potilas tarvitsee ja lääkärin näkemys ei aina miellytä potilasta. Potilas haluaisi toisinaan enemmän hoitoa mutta kun lääkäri päättää onko hoito terveyden kannalta perusteltua, pysyvät kustannukset varsin hyvin kurissa.

Mikäli asetelma muuttuu niin että lääkäri saa palkkion mistä tahansa hoidosta, lääkäri alkaa myymään terveyspalveluita potilaalle. Potilas ei osaa ostaa näitä palveluita, koska hän ei ole asiassa ammattilainen. Jos laskun maksaa joku muu, terveyskaupittelu nostaa voimakkaasti kustannuksia (ks).

Hallituksen valmistelemassa Sote-ehdotetussa jokaisesta potilaasta maksettaisiin vuosimaksu kävi hän hoidossa tai ei. Lääkäri ei siis saisi rahaa potilaan hoidosta. Tällainen (kapitaatio) rahoitusmalli sopii tilanteeseen, jossa sama taho kantaa vastuun kaikista terveyskuluista. Kapitaatio ei toimi sovellettuna pelkkään perustason terveydenhuoltoon. Lääkärin kannattaa hylkiä potilaita ja koittaa pelata heitä toisien palveluiden piiriin.

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on maailman tehokkaimpia: eniten tuotettua terveyttä käytettyä euroa kohden. Meillä on nyt erittäin tehokas terveydenhuolto ja hyvät tulokset.

On luonnollista, että terveydenhuoltokulut kasvavat kun maa rikastuu. Lähes kaikissa maailman maissa maan rikastuessa yhä suurempi osa bruttokansantuotteesta käytetään terveydenhuoltoon. Kun on jo kaikkea, terveyteen herkästi sijoittaa suuremman osan ylijäämästä. Suomi on rikastunut ja rikastuu jatkossa. Ylimääräisistä rahoista suurempi osa sijoitetaan terveydenhuoltoon.

Mielestäni Suomen hallituksen esitys Sote-uudistuksesta tulisi palauttaa valmisteluun vielä kerran. Esitys on kaksijalkainen maakuntahallinnon ja valinnanvapauden kautta tulevan palveluiden markkinaehtoistamisen välillä. Malli kaipaisi kolmannen tukijalan.

Terveydenhuoltomme tila on hyvä eikä meillä ole kiire tehdä muutosta. Sote-uudistuksen valmistelu on pitkä osin siitä syystä, että maassamme on kovin niukalti nykyisen järjestelmän asiantuntijoita.

Kommentit