Tarina ja tekniikka sulautuvat asiakaskokemuksessa

Osallistuin useampaan digitalisaatiota, tekoälyä ja tietoverkkojen tulevaisuutta käsitelleeseen tilaisuuteen. Vuodesta toiseen vastaavissa tilaisuuksissa termit hieman päivittyvät, mutta viimeisinä vuosina yhdistäviä tekijöitä on ollut muutosnopeus ja tietotekniikan sulautuminen liiketoiminnan ytimeen. Paljon mielenkiintoisia suuntauksia ja hankkeita on meneillään.



Organisaatioiden muutoksen kannalta näen olennaisena asiakaskokemuksen päivittämisen digitaaliseen aikaan. Tämän muutos edellyttää organisaation historian ja tarinan tuntemusta ja saman asiakaskokemuksen siirtämistä tähän päivään. Innovaatiot ovat lopulta sosiaalisia mutta ne edellyttävät teknistä tukirankaa, joka täyttää asiakkaiden odotukset tässä päivässä.

Kuluttajan kärsivällisyys on lyhyempi kuin aiemmin ja hän odottaa nopeaa yksilöllistä palvelua. Silti monen yrityksen alkuperäinen idea, se sosiaalinen innovaatio jolle oli tilaus, on olemassa myös tässä päivässä. Parhaimmillaan tämä tarjoaa suurempia mahdollisuuksia kuin koskaan aiemmin ja heikoimillaan yritys katoaa kokonaan.

Eräässä kirjassa kaupungin vetovoimaa ja identiteettiä pohtinut suurin oivallus oli se, että kaupungin tuli kääntää katse historiaan, oman identiteettinsä ja tarinansa ytimeen. Tuo tarina piti herättää henkiin ja puhaltaa siihen päivän vihvahteet, mutta ei tarvinnut keksiä uutta ydinsisältöä.

Organisaatio, joka hukkaa tarinansa ja identiteettinsä, ei pärjää digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Oman digitaalisen lokeron löytäminen edellyttää ihmistuntemusta eli antropologiaa, organisaation historian tuntemusta eli yrityksen tarinaa, ja näiden digitalisoimista tähän aikaan.

Kommentit