Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä saa mainion kuvan selailemalla HSL:n vuosikertomusta. Ylivoimaisesti eniten matkustajia liikkuu busseilla ja ne aiheuttavat myös lähes kaikki HSL:n hiilidioksidipäästöt. Paljonko maksaisi merkittävästi leikata bussiliikenteen eli koko joukkoliikenteen päästöjä nopeasti?
HSL:n käyttömenot nousisivat alle prosentin, mikäli kaikki bussit vaihtaisivat polttoaineeksi Neste MY dieselin. Mikäli luotamme valmistajan tietoihin, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat samalla jopa 90%. Samalla ilmanlaatu kohenisi koska hiukkaspäästöt, typenoksidit ja hiilimonoksidipäästöt vähenisivät jopa 30-70%.
Laskelmassa bussiliikenteen noin 80 000 tonnin päästöt tarkoittavat noin 30 miljoonaa litraa fossiilista dieseliä. Yksi litra Neste MY dieseliä maksaa noin 0,19 €/litra enemmän kuin fossiilinen diesel. Nesteen MY dieselin päästövähennyksestä on keskusteltu koska polttoaineen raaka-aineiden luokitukset ovat lopulta poliittisia päätöksiä. Osittain HSL-alueen bussiliikenne on jo siirtynyt Neste MY dieseliin.
Lisäys 23.4.2019: Kysyin tilannetiedon aiheesta ja HSL on jo täydessä vauhdissa toteuttamassa tekstissä esitettyä ajatusta - hienoa!
HSL:n käyttömenot nousisivat alle prosentin, mikäli kaikki bussit vaihtaisivat polttoaineeksi Neste MY dieselin. Mikäli luotamme valmistajan tietoihin, pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöt putoaisivat samalla jopa 90%. Samalla ilmanlaatu kohenisi koska hiukkaspäästöt, typenoksidit ja hiilimonoksidipäästöt vähenisivät jopa 30-70%.
Laskelmassa bussiliikenteen noin 80 000 tonnin päästöt tarkoittavat noin 30 miljoonaa litraa fossiilista dieseliä. Yksi litra Neste MY dieseliä maksaa noin 0,19 €/litra enemmän kuin fossiilinen diesel. Nesteen MY dieselin päästövähennyksestä on keskusteltu koska polttoaineen raaka-aineiden luokitukset ovat lopulta poliittisia päätöksiä. Osittain HSL-alueen bussiliikenne on jo siirtynyt Neste MY dieseliin.
Lisäys 23.4.2019: Kysyin tilannetiedon aiheesta ja HSL on jo täydessä vauhdissa toteuttamassa tekstissä esitettyä ajatusta - hienoa!
- HSL järjestää vuosittain ympäristöbonus-kilpailun bussiliikennöitsijöille. Siinä liikennöitsijät tekevät tarjouksia päästöjen vähentämiseksi voimassa olevissa sopimuksissa. Ylivoimaisesti eniten tarjotaan MY-dieseliä, koska se on helpoin tapa liikennöitsijälle vähentää päästöjä. Samoin kaasubusseihin tarjotaan biokaasua.
Vuoden 2019 ympäristöbonus-kilpailun tuloksena liikennöitsijät käyttävät yhteensä 10,8 miljoonaa litraa MY-dieseliä (CO2-vähenemä 86%) , 300 000 kg biokaasua ja 65 000 ltr bioetanolia. Lisäksi 15 bussia päivitetään EEV-päästötasosta Euro 6 tasolle.
Rahaa käytämme tähän vajaat 2 milj.euroa.
Biopolttoaineiden osuus tulee nousemaan tänä vuonna 50%:iin. HSL:n tavoitteena on vähetään joukkoliikenteen päästöjä (CO2, NOx ja PM) vuoden 2010 tasosta vuoteen 2025 mennessä yli 90 %.
Puolitamme CO2-päästöt tänä vuonna verrattuna vuoden 2010 tasoon.
t. Reijo
Reijo Mäkinen
Hankejohtaja
HSL Helsingin seudun liikenne
Kommentit
Lähetä kommentti