Maanalaisen kokoojakadun jatke länteen maksaisi lähes koko hankkeen

Helsingin kaupunki päättää lähiaikoina maanalaisen kokoojakadun jatkosta ja myöhemmin tänään julkaistaan aiheesta virkamiesten selvitys (HS). Nykyistä tunnelilinjausta kannattaisi jatkaa reilut pari kilometria länteen Lauttasaaren suuntaan kuvan osoittamalla tavalla.
Kun tunnelia jatketaan länteen, vapautuisi Lauttasaaresta ja Salmisaaresta länsiväylän käyttämä maa asuinrakentamiseen. Alla olevan laskelman mukaan rakennusoikeuden arvo olisi noin 1,5 miljardia euroa pienellä täytöllä. Rakennusoikeuden hinta rahoittaisi siis pääosan koko tunnelihankkeesta ja samalla Lauttasaaren ja Salmisaaren alueelle syntyisi parempaa kaupunkia.

Maanalaisen kokoojakadun rahoituksessa voitaisiin käyttää seuraavaa mallia:
  • Helsingin kaupungin saamat tulot rakennusoikeuden myötä
    • Esimerkkinä Lauttasaaren ja Salmisaaren alueet
  • Maksut tunnelin käytöstä
    • Esimerkiksi 80 000 euron päivittäiset käyttömaksut tuottaisi 730 miljoonaa euroa 25 vuodessa
    • Tunnelin arvo autoilijalle riippuu siitä miten paljon katuverkon autokaistoja karsitaan. Mitä enemmän karsitaan, sitä enemmän autoilija on valmis maksamaan tunnelin käytöstä
  • Valtion osallistuminen hankkeeseen esimerkiksi 25% osuudella
    • Maanalainen kokoojakatu parantaa liikkumista Helsinkiä laajemmin ja Valtio tukee vastaavia monen kunnan intressejä tukevia hankkeita joka puolella Suomea

Tunnelin toteuttamiseen haarojen määrästä riippumatta kannattaisi sitoa laaja ohjelma keskustan muuttamiseksi pyöräilyä ja kävelyä paremmin tukevaksi poistamalla autokaistoja ja parkkipaikkoja. Autoilu ja parkkeeraus tulisi siirtää maan alle keskustassa. Alla kuva miltä Oslon keskustassa näyttää tunnelin sisäänajoramppi.

.

Kommentit